Motum Serviceguide - Hiss och Port

HISS MOTUM HANDBOK SERVICE 13 Smarta lösningar för alla hissar Motum erbjuder smarta tekniska lösningar för att framtidssäkra hissarnas nödtelefoner. Exakt vilken teknisk lösning som passar för just din hiss beror på vilken telefonilösning hissen har idag. – Uppgradering: Om det är möjligt så uppgraderar vi din befintliga utrustning till 4G. – Utbyte: Om det inte är möjligt att uppgradera så byter vi till en 4G-kompatibel nödtelefon. – Installation: Om hissen helt saknar nödtelefon för tvåvägs tal- kommunikation rekommenderar vi att installera en sådan för ökad trygghet och säkerhet för användarna. – Konvertering: Om nödtelefonen har en fast telefonlinje så kan man konvertera till en 4G-lösning och därmed spara pengar. Kontakta oss redan idag så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig att öka säkerheten och framtidssäkra din hiss! Vad säger reglerna? Enligt BFS 2011:12 med ändringar är det hissägarens ansvar att säker- ställa att nödtelefonen fungerar som den ska. En nödtelefon utan förbindelse till larmcentral innebär körförbud vid den årliga säkerhetsbesiktningen. Om hissen inte har nödtelefon med tvåvägs talkommunikation finns det idag inget krav på att installera en sådan. Läs mer om planerna på att stänga ned 2G- och 3G-näten på PTS webbplats: https://www.pts.se/ sv/privat/telefoni/teknikskifte/ informationsmote-om-avvecklingav-2g--och-3g-nat/ Framtidssäkra hissens nödtelefon när 2G- och 3G-näten släcks ner För att ge mer frekvensutrymme åt 4G- och 5G-näten kommer 2G- och 3G-näten i Sverige att stängas ned inom en snar framtid. För de flesta hissägare innebär nedstängningen att telefonilösningen för hissens nödtelefon kommer att behöva uppgraderas. Anledningen till detta är att de flesta nödtelefoner i dag går via 2G eller 3G. Då utfasningen av 2G- och 3G-näten redan påbörjats är det viktigt att du som hissägare ser över hissens telefonilösning redan idag.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyMDA=